h/p/Cosmos

H/p/ Cosmos juoksumatto sisältää kokonaisuutena useita erilaisia ominaisuuksia, joita yhdistelemällä voimme tarjota mahdollisuuden monipuoliseen seisoma-asennon, kävelyn ja juoksun sekä tasapainon harjoitteluun. 

Maton hitain mahdollinen kävelyvauhti on 0.1 km/h ja nopeimmillaan matto kiihtyy 25 km/h nopeuteen. Kävelyä voidaan harjoitella ylämäen lisäksi myös alamäkeen jopa 28% kallistuskulmalla.

Dynaaminen painokevennys

Kävelyharjoittelu askelmerkein

Ala- ja ylämäkiharjoittelu

Kävelyn ja juoksun analyysit

Kävelytasapainon harjoittelu

Virtuaaliharjoittelu

Liikkeen avustaminen Robowalk kaapeleilla

Kävelymattoharjoittelua voi hyödyntää laajasti erilaisten asiakkaiden kanssa ja erityisesti harjoittelua suosittelemme

  • Alaraajojen TULES vaivoihin
  • Leikkauksesta toipuville
  • Tasapainon heikentyessä
  • Ikääntyneille 
  • Neurologisille kuntoutujille

Dynaaminen painokevennys joustaa laajojenkin liikkeiden mukana. Painokevennettynä voidaan harjoitella seisomisen, kävelyn ja juoksun lisäksi esimerkiksi kyykistymistä tai tuolilta nousemista. 

Juoksumattoon voidaan tarvittaessa heijastaa askelmerkit halutun treenin mukaisesti. Fysioterapeutti laatii yksilöllisen harjoitusohjelman, jossa voidaan muokata jalkaterän kiertokulmaa, askelpituutta tai -leveyttä.

Kävelyn ja juoksun analyysissa yli 11 000 sensoria mittaavat paineen jakautumista ja siirtymistä jalkaterän alla jokaisella askelella. Analyysista saadaan kattava raportti, jossa ilmenee muun muassa askelpituus ja -leveys, jalkaterän kiertokulma sekä painon siirrot.

Robowalk -kaapeleilla voidaan tarvittaessa avustaa alaraajan liikettä kävelyn aikana.

Hp Cosmos matossa on ainoana Suomessa kuntoutuskäytössä perturbaatio-ominaisuus, jolloin matto voidaan ohjelmoida simuloimaan kompastumista tai liukastumista. Näin voidaan turvallisesti harjoitella valmiuksia tasapainon korjaamiseen arjen tilanteissa, harjoittelu on erityisen hyödyllistä ikääntyneille.


Virtuaalimaailma tuo mielekkyyttä kävelyharjoitteluun sekä haastaa kävelyä erilaisin estein ja kognitiivisin tehtävin. Painonsiirtojen harjoittelua voidaan toteuttaa myös pelin kautta.